"Skidåkarmuskeln"

Idag var det första skoldan efter höstlovet. Vi började med Anatomi hela fm. Först gick vi igenom schemat för veckan, tog upp lite andra bra att veta saker och så redovisade Fia sitt fysiologiarbete så nu är allt avklarat inom den biten. Pia ska göra en bok av alla arbeten som vi sen får varsitt ex av  :-)

Vi fortsatte med musklerna och nu var turen kommen till musklerna kring axlarna & skulderbladen. Bl.a. Musculus Teres Major som är den muskel som används flitigast av skidåkare. Vi hann gå igenom alla de 5 muskler som tillsammans utgör "Rotatorcuffen".

Efter lunch var det dags att börja med Testledarutbildningen. Fast innan vi körde igång med den så redovisade Jerker resultatet av tävlingen från vandringen vi var på i början av utbildningen, lappen med resultatet har varit borta men nu äntligen hade han hittat den  :-)  Vårat lag kom på 2:a plats av klassens 3 lag. Sen visade jag bilder från mitt höstlov då Emelie önskat att jag skulle ta bilder :-)
Till sist så körde vi igång med TLU och Jeker pratade först ett tag och gick igenom lite saker innan vi sen fick börja öva praktiskt. Vi fick vara gruppvis och vara som vi sitter i bänkarna så jag, Jimmie & Simon var en grupp. Vi fick ta blodtryck, kolla puls och räkna 30 pulsslag och sen kolla i en tabell vad pulsfrekvensen blev... på torsdag fortsätter vi lite mer ingående med detta och även nästa vecka har vi TLU och ska då göra tester på varandra eller på andra på skolan som vill ställa upp som testobjekt. Spännande!  :-)

Nu är det snart middagsdax! Lungt och stilla ikväll.

Imorgon vattengympa, Friskvård (Boxersize för min del) och så avslutas dagen med Anatomi hela em.
Det ska snöa här imorgon och på onsdag! Få se hur mycket snö som kommer då.

Hoppas alla har det bra!
Kram!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det tycker jag absolut att vi ska=) Jag e hemma en hel del så det ska nog finnas tid för det. Vad skönt med vattengympa! Jag älskar ju att vara i vatten, dock e man så stor nu så ett badhus e det sista man vill visa sig på haha:) KRAM

2010-11-09 @ 11:08:38
URL: http://lajsaminelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0