På plats på Tärna

Igår lördag var det äntligen dags att resa ner till skolan!
Martin & jag flög ner till Arlanda, där åt vi mat på Alfredo´s innan det var dags att ta tåget till Sala och Ransta.
Vi åkte taxi från Ransta till Tärna eftersom det inte går någon lokaltrafik på helgerna.

Framme på Tärna fick jag mitt nyckelkort och vi lånade även 2 cykelnycklar för att sen kunna cykla iväg och handla. Receptionisten visade oss var mitt rum låg, var jag kan förvara mat och annat...

Efter ett tag tog vi cyklarna och cyklade in till Sala för att handla. 2 mil tur & retur så det blir en bra sväng det.
Tog ca 35 minuter enkel väg.

Bara några hundra meter från skolan finns 5 hästar. Det är mycket åker/ängsmark här runtomkring och man känner sig verkligen hemma! Underbart!   :-)

Gjorde annars inte så mycket igår kväll. Gjorde iordning rummet, duschade, åt smörgåsar och såg på tv. Bl.a. Sommarkrysset där Brolle var med. Pratade med 2 andra studenter som ska gå filmlinjen och bor i samma hus som mig. Trevligt!


Mitt rum med säng, sängbord, fåtölj, skrivbord samt stol.


Hallen innehåller garderober samt hatthylla. Dörren t.h. är toalett & dusch.

Idag steg vi upp ca 8.45. Åt frukost i lugn och ro. Sabina som vi pratade med igår kväll kom också upp och satt och surrade med oss.

Sen tog vi en promenad och kollade på motionsspåren, det finns 3 slingor. En på 1,5 km en på 1,6 km samt en på 2,5 km.


I början av slingorna ligger det gamla ruiner och minnen från Kumla Barnhem som låg där tidigt 1900-tal.

Annars är det mest skog samt ängsmark.


Skalbagge ute och promenerar




Jag mot slutet av de korta slingorna

Vi gick en bit efter vägen också och kikade på hästarna  :-)



Sen tillbaka till skolområdet


Skolan


Västergård där jag bor på översta våningen. Mitt fönster är det 4:e t.h. om det stora runda ovanför ingången.

Efter promenaden tog vi det lugnt ett tag. Var till receptionen och återlämnade cykelnycklarna, fick adress så att familj & vänner ska ha om de vill kunna skicka brev, vykort eller liknande.
Sen lagade vi mat och åt. Köttbullar & makaroner. Gott gott.

Satt ute på gräsmattan utanför huset ett tag och så spelade vi kubb med 4 andra studenter. Killar mot tjejer och vi tjejer vann första omgången och killarna den andra.
Efter det var det dags för Martin att ta sin väska och så gick vi till receptionen där vi väntade ett tag på hans skjuts in till Sala. Sa hejdå och så åkte han iväg hemåt. Få se när vi ses, jag åker hem helgen 17-19/9 iallafall.

Jag tog en dusch och sen satte jag mig här för att skriva detta inlägg.
Görel som ska gå skrivarlinjen kom nyss och pratade en stund med mig så det är kul att börja lära känna folk här  :-) har hittills bara träffat trevliga människor.

Imorgon är det upprop och sen samlas vi klassvis. Blir kul och spännande!

Hoppas alla där hemma har det bra!
Här kan ni läsa om mitt liv som student 2010-2011  :-)

Kram!

*********************************************************************

21.12... Görel & jag satt och såg en film på tv tidigare ikväll. Sen gick vi ut och promenerade 2,5 km slingan. Solen sken och himlen var blå. Dock blåser det ganska mkt och har gjort det hela dan. Vi promenerade även och kikade på kyrkan som är jättefin, hela kyrkogården är jättefin.

Sitter nu vid datorn som ni förstår  :-)  blir inte så mkt mer ikväll. Senare när jag lägger mig blir det spikmattan och läsa ett tag innan jag släcker.

Sov gott!






Kommentarer
Postat av: Görel

Trevliga människor är bra! ^^

2010-08-22 @ 17:04:24
Postat av: LenaMarie

Jag hoppas att allt kommer gå bra för dig. Jättekul att du redan funnit vänner. Ta hand om dig!!

Kram

2010-08-22 @ 17:14:43
URL: http://www.norrskenet.com
Postat av: Lia

Roligt med ny ny blogg. Kul med trevliga människor. Tror du kommer få riktigt roligt. Bra ändå att bo kollektivt.

2010-08-22 @ 18:20:15
URL: http://polarexpressen.blogg.se/
Postat av: Lisa G

jag tror verkligen att du kommer att trivas med skolan=) Det var riktigt roligt att vara och hälsa på er, tack för jätte gott fika dessutom=) Det får vi absolut göra om=) Ni får komma och hälsa på här hos oss oxå. KRAM

2010-08-22 @ 19:09:55
URL: http://lajsaminelli.blogg.se/
Postat av: Martin

Sitter nu på tåget hem, lite vemodigt att åka hem ensam, men det går nog bra, har ju tarro som ser om mig ;-)



Puss & Kram

2010-08-22 @ 19:26:13
URL: http://ospa.blogg.se/
Postat av: carina jonsson

Det här var ju riktigt bra *tummen upp !! Nu slipper jag lösen för att komma in till dig :) Tror säkert att du kommer trivas och det verkar finnas trevligt folk,kul.Sen är det ju ovant att vara hemmifrån själv.....Strålande sol här i dag så båda hundarna har fått varsin långprommis och sussar sött nu.Jag fikar och ska cykla om en stund.Ha en bra dag och sköt om dig/ kram Carina & Mack-Myra

2010-08-23 @ 13:08:42
URL: http://www.svartangel.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0